Veranderende zorg vraagt andere rol van professional TMZ én van omgeving bewoners
Veranderende zorg vraagt andere rol van professional TMZ én van omgeving bewoners
Datum van publicatie: 05 augustus 2024
Lees tijd +/- 7,3 minuten
“We gaan van zorgen voor, naar zorgen dat…"
Je thuis voelen, zowel in je eigen huis als in woonzorgcentrum TriviumMeulenbeltZorg (TMZ). Dat wordt dagelijks mogelijk gemaakt door de inzet van vele zorg- en welzijnsprofessionals. Maar zij doen dat niet alleen. TMZ medewerkers werken samen met vrijwilligers en naasten van bewoners. Met elkaar blijkt veel mogelijk te zijn. Bovendien houdt het de zorg beschikbaar en betaalbaar.
En dat laatste is ook niet onbelangrijk. De zorg verandert. Er is meer vraag naar zorg, vooral naar complexe zorg, terwijl de vraag naar personeel stijgt. Samenwerken met vrijwilligers en naasten van bewoners is niet alleen fijn, het is ook broodnodig. “Het kan niet meer anders in deze tijd. Het zou helpen als inzet van naasten, in welke vorm dan ook, normaler zou zijn”, zegt Marie-Louise Engbers, regiomanager bij TMZ. Samen met collega Laura Pot, werkzaam als leidinggevende, legt ze uit wat deze veranderingen in de zorg betekenen voor zowel bewoners als medewerkers.
Werken volgens de coöperatieve gedachte. Wat wordt hiermee bedoeld?
“Samenwerken is voor ons hét sleutelwoord voor het leveren van goede zorg en welzijn. Een verhuizing naar één van onze locaties is vaak heel ingrijpend voor onze bewoners. Het is dan belangrijk om het hier zoveel mogelijk hetzelfde te doen als thuis. Daar waar doorgaans al zoveel was georganiseerd. Dus we kijken vooral naar de behoefte van de bewoner en organiseren bijvoorbeeld dezelfde bezoeken en activiteiten als thuis. Als iemand actief is of graag buiten is, dan moeten we er samen voor zorgen dat dat hier ook kan”, legt Laura uit. “Welzijn van de bewoners is dus een belangrijk gespreksonderwerp wanneer iemand hier komt wonen.”
Marie-Louise: “Wij krijgen hulp van veel vrijwilligers, maar juist familieleden en bekenden zijn zo belangrijk voor het échte thuisgevoel. We zien dat onze bewoners vaak heel blij worden van bezoek of van het bijwonen van een verjaardag. Maar ook van iets samen doen of ondernemen met een bekende. In overleg kunnen we met elkaar gelukkig veel organiseren.”
Wat betekent ‘zorg van de toekomst’ voor TMZ?
Marie-Louise: “Eigenlijk is dit een vertaling van onze coöperatieve gedachte. Omdat we merkten dat de zorgverlening, zoals we dat altijd gewend waren, dus alle zorg leveren en overnemen zodra onze bewoners hier komen, niet meer houdbaar was. Maar ook niet altijd nodig. Familie, vrienden of bekenden kunnen en willen vaak ook een rol spelen in het dagelijks leven van onze bewoners. Dan kan het gaan om helpen met douchen, een eindje wandelen of bijvoorbeeld (schoonmaak)klusjes in de woning. Sinds 2015 kijken we hoe we met bewoner en naasten het leven zo mooi mogelijk kunnen houden. Doel is altijd dat de bewoner zich hier fijn voelt. Eigenlijk neemt iemand het ‘systeem’ van thuis mee en wij vullen dat aan met professionele zorg.”
Hoe pakken jullie de zorg van de toekomst aan bij TMZ?
Laura: “Elke locatie en afdeling heeft hierin een eigen aanpak en fasering. We begonnen met samenzorggesprekken, waarin we met naasten bekeken welke zorg nodig is en wie hier welke rol in kon en wilde spelen. Daarbij was de thuissituatie leidend. Hoe zag deze eruit en hoe kunnen we zorgen dat alles bij ons net zo doorgaat? Het betekent iets voor zowel TMZ als naasten. Het is allereerst belangrijk dat je bij zo’n gesprek de juiste mensen aan tafel hebt. De behoefte van de bewoner wordt bekeken, waarbij we ook de haalbaarheid meteen bespreken. Wat kan wel en wat niet? Het blijkt dat naasten vaak heel veel zelf kunnen en willen doen, maar zich niet altijd bewust zijn van de mogelijkheden. Vindt iemand het fijn om te bewegen, maar kan dat niet meer? Wij kunnen meedenken en hebben bijvoorbeeld duofietsen te leen. Samen lekker op pad wordt dan ineens wel mogelijk.”
Wat vraagt een andere kijk op de zorg van jullie medewerkers?
Marie-Louise: “Het betekent vooral dat zaken anders georganiseerd worden, waardoor het voor ons als zorgverlener soms best lastig is om iets uit handen te geven. Of om te merken dat iemand iets anders doet, dan dat jij dat zou doen. Mensen in de zorg willen graag zorgen. Het zijn vaak doeners. In de nieuwe rol zijn ze meer coaches en regisseurs. Communicatie en begeleiding zijn daarin belangrijke onderdelen. Dat is soms best een grote aanpassing. Bovendien zijn gaandeweg aanpassingen in de taakverdelingen nodig. Omdat situaties of wensen van bewoners bijvoorbeeld veranderen, waardoor je steeds goed moet kijken of het nog werkt zoals we hebben afgesproken. Ook kom je soms tegen dat familieleden niet of nauwelijks contact hebben met elkaar. Daar moet je ook rekening mee houden.”
Waar staan jullie nu?
Marie-Louise: “Onze ervaringen die we afgelopen jaren in onze Teams voor Persoonlijke zorg hebben opgedaan hielpen ons ons programma ‘Zorg van de Toekomst’ verder vorm te geven en uit te bouwen. In 2024 kwam alles samen in een nieuw beleid voor inzet van vrijwilligers en naasten. Kort gezegd mag een naaste alles doen waar diegene bekwaam voor is. Wij kunnen helpen bij het leren van bepaalde handelingen en kijken uiteraard mee of alles goed gebeurt. Daar waar nodig vullen wij aan.”
Welke verbeterkansen zien jullie?
Marie-Louise: “We zijn al goed op weg, maar ik denk dat we nog breder kunnen kijken naar het netwerk van onze bewoners. Wellicht zijn er andere contactpersonen, zoals oude bekenden, die af en toe iemand willen ophalen voor een wandeling of kopje koffie.”
Laura: “Het onderwerp moet op de agenda blijven, zodat we met elkaar steeds beter worden in het behouden van de beste zorg.”
Over TMZ
TriviumMeulenbeltZorg biedt ouderen en chronisch zieken binnen haar zorglocaties en bij mensen thuis onder andere verpleging, verzorging, begeleiding en behandeling. TMZ is actief in de gemeenten Almelo, Borne, Enschede, Hengelo, Tubbergen en Twenterand.
Up to date blijven?
“Ik vind security, van een hoger niveau, interessant”